27 Μαΐου 2018

ΜΠΑ;ΤΑ ΛΙΜΑ ΣΥΡΙΖΑ ΑΝΑΝΕΩΣΑΝ ΚΟΨΟΧΡΟΝΙΑ; Αύξηση τιμήματος για το «Ελ. Βενιζέλος» ζητούν οι Βρυξέλλες

Της Μαριάννας Τζάννε

Αντιμέτωποι με γενναία αναπροσαρμογή του τιμήματος για την 20ετή επέκταση της σύμβασης παραχώρησης με το «Ελευθέριος Βενιζέλος» ως το 2046 βρίσκονται οι μέτοχοι του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) για να ξεπεράσουν τα εμπόδια που βάζουν οι Βρυξέλλες.

Αν τελικά οι πιέσεις της Ε.Ε. επιμείνουν, όπως όλα δείχνουν, τότε θα πρόκειται για μεγάλη ανατροπή στη συμφωνία για τη σύμβαση του ΔΑΑ που λήγει το 2026. Η διοίκηση του αεροδρομίου και το ΤΑΙΠΕΔ βρίσκονται σε πυρετώδεις διαβουλεύσεις τους τελευταίους μήνες για να ξεμπλοκάρουν τα ζητήματα που έχουν ανακύψει στη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού (DG Comp) της Ε.Ε. , καθώς από την πορεία τους θα εξαρτηθεί και η πώληση του 30%, η οποία φιγουράρει στις μνημονιακές υποχρεώσεις και πρέπει να κλείσει το συντομότερο δυνατό.

Οι υπηρεσίες της DG Comp κρατούν επί μήνες τον φάκελο για την παράταση της σύμβασης, καθώς εγείρουν σοβαρά ερωτήματα για την αποτίμηση και κυρίως για το ύψος του τιμήματος, αλλά και για τις διαδικασίες που ακολουθήθηκαν για την οριστικοποίησή του. Το δεύτερο εμπόδιο, που ήταν η επιμήκυνση της σύμβασης χωρίς διαγωνισμό, διαδικασία που ούτως ή άλλως προβλεπόταν από την αρχική σύμβαση που υπογράφθηκε το 1996, φαίνεται να έχει ξεπεραστεί από την Ε.Ε.

Αρμόδιες πηγές με γνώση των διαπραγματεύσεων επιβεβαιώνουν το θέμα που έχει ανακύψει με το τίμημα, κάνοντας λόγο για απαιτήσεις που ενδεχομένως μαζί με τον ΦΠΑ να προσεγγίζουν και το 1 δισ. ευρώ. Σημειώνεται ότι με βάση τη συμφωνία που υπογράφηκε για τον ΔΑΑ τον περασμένο Σεπτέμβριο, οι μέτοχοι θα καταβάλουν 480 εκατ., τα οποία με τον ΦΠΑ θα φτάσουν τα 600 εκατ. ευρώ.

Στον ΔΑΑ, που ελέγχεται από εταιρείες συμφερόντων του καναδικού ομίλου PSP (κατέχει το μάνατζμεντ και το 40%, ενώ το Δημόσιο διατηρεί το 55% και η οικογένεια Κοπελούζου το υπόλοιπο 5%), επικρατεί τελευταία αισιοδοξία ότι η οριστικοποίηση της σύμβασης παραχώρησης μπορεί να επιτευχθεί μέχρι τα τέλη του επόμενου μήνα. Σε αυτή την αισιοδοξία εδράζεται το γεγονός ότι ήδη είχε γίνει αρκετή προετοιμασία, αλλά και ότι αποτελεί προαπαιτούμενο η έγκριση της σύμβασης για να ανοίξει η πώληση του 30%.

Με βάση το συμπληρωματικό μνημόνιο, ο διαγωνισμός για την πώληση του 30% του ΔΑΑ έπρεπε να ξεκινήσει εντός του Μαρτίου. Τώρα όμως στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ εκτιμούν ότι θα είναι άθλος εάν ξεκινήσει εντός του καλοκαιριού - και αυτό υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα βαλτώσει η επέκταση της σύμβασης στις Βρυξέλλες.

Οι ίδιες πηγές μιλούν για την ανάγκη επικαιροποίησης των οικονομικών μεγεθών του ΔΑΑ, καθώς για την παράταση της σύμβασης υπολογίστηκαν οικονομικά μεγέθη του 2016 τα οποία σήμερα έχουν ξεπεραστεί από τους εντυπωσιακούς ρυθμούς ανάπτυξης που παρουσιάζει το «Ελ. Βενιζέλος», αλλά και από τις συνθήκες στην ελληνική οικονομία. Είναι χαρακτηριστικό ότι με βάση τα στοιχεία του πρώτου τετραμήνου η επιβατική κίνηση του αεροδρομίου αυξήθηκε κατά 9,7%, με το σύνολο των επιβατών εσωτερικού και εξωτερικού να διαμορφώνεται σε 5.877.730 επιβάτες. Ιδιαίτερα αυξημένη εμφανίζεται η επιβατική κίνηση εξωτερικού, η οποία για το ίδιο διάστημα παρουσίασε αύξηση 16%.

Από τις αρχές του χρόνου και μέχρι και τα τέλη Μαρτίου οι ξένοι επισκέπτες της Αθήνας ανήλθαν σε 656.595, σημειώνοντας αύξηση της τάξεως του 21,9% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Στην κορυφή των διεθνών αφίξεων είναι οι επιβάτες από τις ΗΠΑ και τη Ρωσία.

Πρόσφατα, μιλώντας σε συνέδριο για τον τομέα των μεταφορών, ο πρόεδρος του ΔΑΑ Δημήτρης Δημητρίου εκτίμησε ότι η ολοκλήρωση της συμφωνίας για το «Ελ. Βενιζέλος» θα ενεργοποιήσει επενδύσεις ύψους 1-1,5 δισ. την επόμενη 20ετία, προσδίδοντας σημαντικά οφέλη στο Δημόσιο, στην αγορά και το επιβατικό κοινό.

Οπως σημείωσε, δε, στόχος του ΔΑΑ είναι να ξεπεράσει την παρούσα χωρητικότητα των 26 εκατομμυρίων επιβατών και να φτάσει τα 30 εκατομμύρια. Στο πλαίσιο αυτό προβλέπεται συνολική αναβάθμιση των υποδομών του αεροδρομίου, όπως αύξηση των εμπορικών χρήσεων, περισσότερες θέσεις στάθμευσης, καινοτόμες υπηρεσίες και τεχνολογίες, αίθουσες επιβατών κ.ά. Σήμερα στο αεροδρόμιο απασχολούνται 700 εργαζόμενοι, αλλά οι έμμεσες θέσεις εργασίας φτάνουν τις 13.000.

http://www.newmoney.gr/palmos-oikonomias/358243-aiksisi-timimatos-gia-to-%C2%ABel-benizelos%C2%BB-zitoun-oi-brikselles